poniedziałek, 21 grudnia 2015

Wigilijne menu w zdrowej wersji

zdrowe menu na wigilię

Moja niechęć do słodyczy i wszelkiej ciężkiej, "chemicznej" żywności stała się już chyba legendarna. Niestety, coraz częściej spotykam się z nieprzychylnymi opiniami, niezrozumieniem lub co najmniej politowaniem otoczenia.  Zwłaszcza teraz w okresie przedświątecznym. Prezenty w postaci ciasteczek i słodyczy zdają się wręcz zalewać moją rodzinę, a ja nie boję się głośno mówić co o tym myślę.
Często więc spotykam się z pytaniem, czy w Boże Narodzenie również planuję bez słodyczy? A może w ogóle rezygnuję z tradycji i razem z rodziną zajadać się będziemy kiełkami?


Tym wszystkim sceptykom, chciałabym powiedzieć, że nie, moje świąteczne menu, choć może troszeczkę różne od tradycyjnego, nie składa się z samych "dziwnych" rzeczy. Ba, tych rzeczy nie ma w nim niemal wcale. Jest za to tradycyjnie 12 potraw oraz wolne miejsce przy stole.
Prawdą jest jednak to, że moje świąteczne menu nie ocieka pierogami, ciężkimi kapustami i wszechobecnymi słodyczami.

A co konkretnie można podać podczas Wigilii Bożego Narodzenia aby była ona zdrowa i aby nie wstać od stołu z bólem brzucha?


W I G I L I J N E   M E N U   W   Z D R O W S Z E J   W E R S J I



Dietetyczny barszczyk z uszkami

zdrowe menu na wigilię

Barszczyk z uszkami uwielbiam. Choć uszka do najlżejszych potraw nie należą, to zawsze mają swoje miejsce na wigilijnym stole. Co prawda w sklepach nie trudno o gotowe potrawy, ale ja zarówno uszka jak i barszczyk robię sama, z samodzielnie nazbieranych grzybów. Eliminuję w ten sposób całkowicie jakiekolwiek sztuczne dodatki do żywności. Dzięki temu potrawa jest dużo zdrowsza.
Jeżeli zależy Wam na niskotłuszczowej, dietetycznej wersji tej potrawy, możecie skorzystać z tego przepisu.
Barszcz z uszkami - przepis


Pstrąg z piekarnika z ziemniakami

zdrowe menu na wigilię

Nie lubię natomiast karpia i nie podaję go swoim dzieciom, chociażby ze względu na dużą ilość ości. Dlatego tą tradycyjną rybę zastąpi u nas pstrąg. Jeżeli pstrąg jest umiejętnie "obrany z ości", ryzyko połknięcia przypadkowej spada niemal do zera. Moim zdaniem, ryba jest również dużo smaczniejsza od karpia. Jeśli dodatkowo przyrządzimy ją w piekarniku z ziemniaczkami, to nie musimy się martwić o zdrowie i kalorie.
Przepis na takiego pstrąga jest dość popularny i powszechny. Jeżeli jednak nie wiecie jak go upiec, a chcielibyście to łapcie  przepisu poniżej.
Pstrąg z piekarnika - przepis


Surówka z kiszonej kapusty.

Kiszona kapusta, jest źródłem witaminy C i zimą jej dobry wpływ na nasz organizm jest nieoceniony. Można z niej ugotować popularny bigos (na Wigilię często postny, bez mięsa). Ja natomiast preferuję kapustę na surowo. Dodatkowo, przygotowanie tej potrawy nie zajmuje mi dużo czasu. Wystarczy pokroić kapustę, dodać cebulkę i oliwkę i świąteczna surówka gotowa.
Kapusty sama nie kiszę, ale żeby było zdrowo i smacznie zaopatruję się w sklepie ekologicznym. Uwierzcie mi, że smak kapusty z takiego sklepu jest zupełnie inny.

Kompot z suszu

Przyznam się Wam, że ten kompot to będzie mój tegoroczny debiut. Przymierzałam się do niego od kilku lat, a w tym roku myślę, że wreszcie uda mi się go zrobić. Czytałam, że ten kompot można pić bez cukru, ale jeżeli będzie taka potrzeba dosłodzę go ksylitolem.
Kompot z suszu - przepis

Sałatka z granatem

zdrowe menu na wigilię

To będzie mój drugi debiut.
Od czasu, gdy moja szwagierka nauczyła mnie w końcu jeść granat, rozsmakowałam się w tym owocu. Dodaję go do owsianki, gofrów i innych deserów. A gdy zobaczyłam jak pięknie wygląda granat na tle zielonych liści rukoli i sałaty, wiedziałam, że taka sałata zagości na moim wigilijnym stole.
Sałata z granatem i kozim serem - przepis

Jajeczne bałwanki

To bardzo prosty, efektowny i zdrowy pomysł na wigilijną kolację. Potrzebujecie przepis?
Jajeczne bałwanki - przepis

Verrines z wędzonym łososiem, twarożkiem i kiełkami

To jedyna potrawa w której pojawiają się kiełki podczas Wigilii. Zrobię ją, ponieważ jak co roku dostałam na święta kilogram wędzonego łososia, od swoich dostawców. A ileż można go jeść soute?
Niestety nie mogę podać wam przepisu na tą potrawę, ponieważ autor bloga (Mr & Mrs Sandman) nie wyraził zgody na zamieszczenie linku do przepisu.

Śledzie w sosie jogurtowym

Śledzie to kolejna ryba, która zagości u nas na wigilijnym stole. Najbardziej lubię wersję tej ryby w śmietanie, chociaż śmietanę zastępuję jogurtem. No i nawet znalazłam dla was przepis na taką wersję śledzia.
Śledzie w sosie jogurtowym - przepis

Caprese na wykałaczkach

To taka koktajlowa wersja tradycyjnej sałatki caprese, którą wprost uwielbiam. Sałatka nie dość, że jest pyszna, to jest również bardzo lekka i zdrowa. I do tego jak wygląda...
Poniżej odsyłam Was do przepisu z dodatkiem prosciutto, z czego oczywiście podczas Wigilii można zrezygnować.
Caprese na wykałaczkach - przepis


Chleb

zdrowe menu na wigilię

Chleb traktuję zawsze jako potrawę. Bo dlaczego by nie? Dzięki temu unikam nadmiaru jedzenia na stole, na które nikt już nie ma miejsca w żołądku.
Ja w tym roku chyba nie zdążę zrobić tradycyjnego chleba samodzielnie, chociaż bardzo bym chciała. Ale jeżeli macie takie ambicje, to ja mam prezpis.
Chleb razowy na zakwasie - przepis


Pierniczki

zdrowe menu na wigilię

Na koniec zostawiłam coś słodkiego. Tradycyjne proste pierniczki. Tak, my też będziemy mieli na wigilijnym stole słodycze. Jedyna różnica jest taka, że wykonamy je samodzielnie, a do produkcji ciasteczek użyjemy jedynie miodu. Dodatkowo zrezygnujemy z lukru, dzięki czemu nasze pierniczki nie będą bardzo słodkie.
Pierniczki - przepis (cukier zastępujemy miodem)

Dietetyczny sernik

Oprócz pierniczków na naszym wigilijnym stole pojawi się również sernik. Wszyscy bardzo lubimy to ciast, a mój syn w zasadzie twaróg jada tylko pod taką postacią. Dlatego jest to ciasto, które najczęściej gości na naszym stole a wykonanie go stwarza mi najmniej kłopotów. Ja osobiści korzystam z tradycyjnego przepisu mojej mamy zastępując cukier ksylitolem. Ale ponieważ wpis wyszedł mi naprawdę długi, nie będę go tutaj zamieszczać. Zamiast tego odeślę was w miejsce, gdzie znajdziecie naprawdę dietetyczną wersję tego deseru.
Dietetyczny sernik - przepis


I takim oto sposobem nazbierało się 12 potraw od których wiem, że brzuchy nas nie rozbolą. Wiem również że po takiej kolacji wstaniemy kolejnego dnia bez uczucia ciężkości, przejedzenia i ze zbędnymi kilogramami.

Jak Wam się podoba taka wersja świątecznego menu? A Wy co szykujecie na Święta?

Zachęcam Cię do zapisania się na comiesięczny newsletter. Zestawienia wpisów, unikalne treści, ciekawe informacje.






Follow my blog with Bloglovin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie komentarze, jest mi bardzo miło.

Bardzo Was proszę jednak o nie umieszczanie w treści komentarza jakichkolwiek linków reklamowych. Wszystkie podlinkowane komentarze zostaną usunięte (chyba, że link dotyczyć będzie merytorycznie komentowanego wpisu).
Dziękuję za wyrozumiałość.